shadou


M5

19.11.2010 14:07

 

Rok po zahájení prodeje nové 5-tky-v roce 1988 divize Bmw Motorsport GmbH představila již druhou generaci oblíbeného sportovního sedanu, postaveného na bázi vozu pětkové řady modelové generace, interně označované,jako typ E34.Vozy vznikali již v nové továrně v Garchingu u Mnichova-kde je dodnes-odkud se firma přestěhovala z Preussenstrasse v Mnichově, kde společnost sídlila od svého vzniku v roce 1972.Prapředkem M5 byl sedan M535i-rok 1980(160kW,218PS), z něhož v prosinci roku 1984 vznikla první M5(E28), kdy do této karosérie byl zabudován upravený motor ze silniční verze supersportu M1(210kW,286PS), což tomuto vozu v roce 1984! stačilo na max.rychlost 245 km/h a zrychlení na 100km/h za 6,5 s…

Nová generace M5 E34 vycházela z konstrukce modelu 535i, ale více méně všechny části byly pozměněny.Vyráběla se ve dvou provedeních. Od roku 1988-1992 s motorem o objemu 3,6 L a výkonu 232kW(315PS) a posléze od počátku roku 1992 s určitou modernizací, která se týkala zvýšení obsahu motoru na 3,8 L, 250kW(340PS), a od roku 1994 použití výkonnějších brzd a nové 6-ti stupňové převodovky.V souvislosti s „faceliftem“ řady proběhla i změna vnějšího vzhledu. Ten se dotkl zejména přední části vozu - nové široké ledvinky a kapota a nová zpětná zrcátka. Od roku 1992 do r. 1995 se vyráběla i poměrně vzácná varianta kombi(touring), celkem vyrobeno cca. 890 ks.



Výroba vozů M5 generace E34, byla ukončena v červnu roku 1995 s celkem 14 273 kusy vyrobených aut.
V roce 1998 přišla na trh zatím poslední generace M5-typ E39, motor V8, 5 L, 294kW , 400
PS, 500 Nm.

 

Stručná historie modelu M5 E34:

1. V září roku 1988 byla zahájena výroba M5 3,6L E34- motor řadový šestiválec, 24 ventilů,DOHC o objemu 3,6L(3535cm3), max.výkon 232 kW(315PS), max.točivý moment 360 Nm při 4750 ot/min.5-ti stupňová převodovka, brzdy jednopístkové o průměru 315 x 28 mm, zadní 300 x 10 mm,od 10/89 s vnitřním chlazením300x20.Max. rychlost 250km/h(el.omezena), zrychlení 6,3s na 100km/h.Tohoto provedení celkem vyrobeno cca.8070 ks.
 

 

 

2. V prosinci roku 1991-M5 3,8L provedena modernizace pohonné jednotky.Motor vycházel z motoru M3 E30 Sport Evo 2,5L .Objem 3,8L(3795 cm3), max. výkon 250kW(340PS), max. točivý moment 400 Nm při 4750 ot/min.Řízení motoru Bosch Motronic 3.3(3,6 má 1.2)vyznačuje se použitím 6-ti indukčních cívek. Brzdy a převodovka shodné s předchozím provedením.Max. rychlost 250km/h(el.omezovač), zrychlení 5,9s na 100 km/h. Celkem vyrobeno cca.2600 ks.
 



Technická data a rozdíly mezi motorem 3,6 a 3,8 L :

Označení motoru

                     S38 B36

                      S38 B38

Typ a uspořádání

  Řadový šesti-válec,24 V,DOHC

   Řadový šesti-válec,24V,DOHC

Objem motoru

                    3535 cm3

                    3795 cm3

Zdvih motoru

                     86 nmm

                      90 mm

Vrtání motoru

                    93,4 mm

                     94,6 mm

Max. výkon

   232kW(315 PS) při 6900 ot/min

   250kW(340PS) při 6900 ot/min

Max.točivý moment

        360 Nm při 4750 ot/min

          400Nm při 4750 ot/min

Kompresní poměr

                        10 : 1

                       10,5: 1

Vačka

                     264°/110°

                    264°/110°

Průměr ventilů

Sací

Výfukové

 

                       37 mm

                       32 mm

 

                     38,5 mm

                     32,5 mm

Řízení motoru

             Bosch Motronic 1.2

           Bosch Motronic 3.3

Chlazení pístů olejem

                         Ne

                         Ano


3. V březnu roku 1992-zahájení výroby karosářského provedení kombi-M5Touring.Ve své době se jednalo o nejrychlejší sériově vyráběný kombík na světě. Pohonná jednotka stejná jako u sedanu včetně brzd a převodovky. Až do ukončení výroby v červnu 1995, bylo vyrobeno 890 ks.


4. V květnu roku 1994-další modernizace.Použity 4-pístkové přední brzdy o rozměru 345 x 32 mm s plovoucím kotoučem a zadní 328 x 20 mm (jednopístkové). Do vozů sedan i kombi se začala montovat nová šesti-stupňová převodovka, byl pozměněn přední nárazník, vůz dostal širokou kapotu z modelu 540i, široké ledvinky, zpětná zrcátka v jiném provedení a nová byla i 18‘ kola v odlišném designu.Zrychlení a max. rychlost stejná s předchozím provedení.Celkem se tohoto provedení vyrobilo cca.585 ks-415sedanů a 170 vozů kombi.

Zdroj BMWPOWER

https://www.bmwpower.cz/

 

—————

Zpět