shadou


BMW ALPINA B10 Bi – Turbo (E34)

05.05.2010 21:42

Na začátku roku 1989 ALPINA představila doposud druhé nejrychlejší auto svého tehdejšího výrobního programu – ALPINA B10 BITURBO.

Tento vůz je postaven na základě BMW řady 5 e34, typu 535i. Nejrychlejší typ té doby byl B12 5,7 coupe. Vývoj B10 Biturbo trval dva roky a stál 3,2 mil. dolarů. Nicméně vyplatilo se to. Řadový šestiválec s dvěma turbodmychadly o obsahu 3,5 l (3430 ccm) je považován za jeden z nejlepších přeplňovaných motorů vůbec.

46 1 BMW ALPINA
B10 Bi   Turbo (E34)

První auto určené k prodeji bylo dodáno v srpnu téhož roku. Poslední exemplář s pořadovým číslem 507 byl vyroben v březnu 1994 a toto auto je doposud majetkem firmy ALPINA. Posledních 50 ks už bylo novějšího provedení – široké ledvinky a kapota včetně nových zpětných zrcátek.

Postup

Firma Alpina zakoupí sériový vůz 535i a následně dochází k jeho celkové úpravě. Motor je kompletně rozebrán nahrazují se písty za jiné od firmy Mahle, ojnice, sníží se kompresní poměr na 7,2:1, nahrazuje se olejové čerpadlo, jsou namontovány ostřikové trysky, které chladí píst olejem. Výfukové ventily jsou chlazené sodíkem, upravena je hlava, vačka, je přidána dvojice výfukových turbodmychadel zn. Garet typ T25 chlazených vodou a ovládaných elektronicky. Velký mezichladič stlačeného vzduchu, řídící jednotka od fy. Bosch, která se vyznačuje tím, že má servomotorem ovládanou škrtící klapku (EML), výfuk vyrobený firmou Boysena komplet z nerezu. Spojku, schopnou přenést obrovský výkon, vyrobil Sachs. Převodovku speciálně zkonstruoval Getrag, ze které jde výkon na 25% samosvorný diferenciál chlazený malým chladičem.

fff BMW ALPINA
B10 Bi   Turbo (E34)

V interiéru se namontují sedačky Alpina dodané prostřednictvím firmy Recaro, volant Alpina od firmy Momo, potažený jemnou kůží. Alpina má také digitální indikátory pod klasickými přístroji, signalizující tlak turba, tlak oleje, teplotu oleje a také teplotu oleje v diferenciálu. V exteriéru doznal změn pouze přední spoiler, zadní spoiler, a kola 17“ v klasickém Alpina designu.

 BMW ALPINA B10
Bi   Turbo (E34)

Jízda s tímto automobilem je perfektní, neboť díky dvěma turbům není vůbec cítit tzv. turboefekt a motor zabírá ve všech otáčkách. Díky elektronickému ovládání turbodmychadel má motor naprosto kultivovaný chod připomínající spíše typy V12. Navíc Alpina umístila na místě řidiče potenciometr, kterým lze regulovat tlak turba v rozmezí 0,6 až 0,8 bar, což odpovídá 300 až 360 PS.

 BMW ALPINA
B10 Bi   Turbo (E34)

Standardně se montovalo ASC, aby se na mokré vozovce, popř. v zimním období dal výkon bezpečně přenést na vozovku. Rozdíl od nejvíce srovnávaného modelu M5 je hlavně v tom, že motor táhne již od nízkých otáček a daleko více jede ve vyšších a vysokých rychlostech. Např. ve 4000 ot/min má Alpina o 160 Nm více než M5. V rychlostech přes 200 km/h je Alpina o mnoho rychlejší a naopak do 100 km/h M5 vesele drží krok. Je vyzkoušeno, že 300 km/h toto auto dokáže bez problému dosáhnout.

alpina 2 BMW
ALPINA B10 Bi   Turbo (E34)

Nastává tedy otázka, co je lepší – M5 nebo B10? Ačkoli se to nemusí zdát, obě auta jsou diametrálně odlišná. M5 je mnohem tvrdší a na okresce vám dá pořádně do těla. V Alpině se rychlost vníma uplně jinak – vše je kultivované a mnohem komfortnější. Podvozek je měkčí a s noblesou překonává špatné silniční povrchy. Je však třeba uznat, že na normální silnicu bude B10 vždy o kousek rychlejší než tehdejší M5. Na okruhu by však pravděpodobně dostala na frak. Ten kdo si však koupil Alpinu toužil po něčem jiném – je to velmi individuální a stylová volba, jakou vám ani vůz s M ve znaku nikdy nenabídne. Dnes se cena těchto aut pohybuje od 10.000 Eur za solidní kus. E34 je v naších podmínkách stále oblíbený model a ve verzi Alpina jde o vrchol této řady.

Autor: Ondřej Daňa

—————

Zpět