shadou


BMW E34 – Nestárnoucí služebník

05.05.2010 21:40

BMW E34 je v pořadí třetím zástupcem pětkové řady a často bývá považována za jedno z těch nejpovedenějších BMW vůbec. Okamžitě po svém představení veřejnosti se stalo nejoblíbenějším modelem a velké oblibě se těší až dodnes.

První vůz tohoto označení spatřil světlo Německa v roce 1988 a vyráběl se, s jedním faceliftem, až do roku 1995. Poté byl nahrazen neméně úspěšným a oblíbeným modelem E39, který na E34ku dokázal po všech stránkách skvěle navázat. Především svým designem znamenala E34 zlom a základ pro všechny budoucí modely BMW. Z těchto značně povedených tvarů těží již dlouhých 20 let.

Když jsem si začátkem tohoto roku vybíral automobil, měl jsem docela jasnou představu – musí to být veliký sedan se slušným motorem pod kapotou, atraktivním vzhledem, dobrou výbavou a přijatelně nízkou cenou. Zdálo se mi, že snad žádné auto z nabídky bazarů nemůže všechny tyto jednoduché požadavky nabídnout, když se mi podařilo objevit BMW E34. V tu chvíli jsem měl jasno. Co ale následovalo, bylo dlouhé vybírání konkrétního auta…

Základní popis

E34ka se vyráběla s poměrně pestrou nabídkou motorů benzínových i naftových. Základním a tudíž nejslabším se stal motor o objemu 1.8 (518i) s výkonem 83kW. Nabídka pokračovala přes nejoblíbenější dvojici 520i a 525i až k vrcholným verzím 540i a M5. V nabídce naftových motorů byla 524td a pozdější 525td(s). Já jsem si vybral šestiválcovou 520i 24V s motorem označovaným jako M50. V dlouhé historii došlo po motorové stránce k celkem zásadní změně, kterou představovala právě M50ka – BMW přešlo na 24v a především na řetězový mechanismus, čímž se podstatně zlepšila výdrž motoru, spotřeba i jízdní vlastnosti.

BMW je známo kvalitou svých motorů a to mohu jedině potvrdit. Řadové šestiválce mají příjemně agresivní zvuk, neuvěřitelnou výdrž, skvělý tah a výkon. V porovnání s dnešními modely BMW je E34ka poměrně lehké auto, kdy se váhou 1,5 tuny dá srovnat s řadou 1. Výkon 150 koní pro 520i je dostačující a autem hýbe přesně podle mých představ. Nicméně tou nejrozumnější a současně nejoblíbenější volbou bývá 525i, která při víceméně stejné spotřebě přináši podstatně lepší požitek z jízdy (192k). Spotřeba byla u BMW vždy ve srovnání s konkurencí příjemná a to platí i pro dnes již starší E34. U 520i, potažmo 525i, se ve městě pohybuje okolo 12l/100km při běžném stylu jízdy, kombinovaně se dá při použití rozumu jezdit za 10 litrů. Určitě nelze doporučit verzi 518i, kdy uživatel na spotřebě příliš neušetří a výkon je přitom o hodně nižší. Opravdu velkým plusem je až neuvěřitelná výdrž tohoto motoru co se týká najetých kilometrů, kdy se není třeba obávat ani 400 000 Km. E34 to samozřejmě s odpovídající péčí vydrží bez problémů. V nabídce se nacházejí i vozy s více jak půlmilionem najetých kilometrů a stále ve velmi dobrém stavu, což je úžasné. Nevyplatí se při pořízení hledět na počet najetých kilometrů, jako spíše na reálný stav, proběhlé opravy a výměny dílů.

Pokud jde o naftové motory, jejich výběr příliš doporučit nelze. Jejich koupí určitě nikdo neušetří – cena auta je prakticky stejná, cena nafty nepatrně vyšší a zejména cena údržby podstatně vyšší. Navíc je u nich nutné počítat s rizikem častých oprav – slabinou od začátku bývaly střiky a praskání hlavy, kdy v obou případech jde o poměrně drahé opravy. Prasknutí hlavy se dá předejít rozumnou jízdou a nevytáčením studeného motoru do vysokých otáček, nicméně u benzinových motorů je riziko přecejen o dost sníženo. Za zmínku dále stojí velmi povedená verze 525iX s pohonem 4×4.

Bezpečnost

Přesuňme se ale od motorů k bezpečnosti, dnes tolik podstatnému faktoru při koupi vozu. Všechny E34ky jsou v základu vybaveny systémem ABS, který ale doporučuji před koupí vyzkoušet, protože jeho selhání je poměrně častou závadou. Že systém funguje lze poznat velmi jednodušše – například při prudkém zabrzdění na mokru nebo na štěrku, by jste měli pocítit škubání v brzdovém pedálu. V opačném případě je něco v nepořádku. Dalším důležitým prvkem jsou airbagy, které bohužel u prvních modelů chyběly. Od faceliftu se standardem staly airbag řidiče i spolujezdce. E34ka má velmi dobře vymyšlenou přední deformační zónu a majitel si může být jist, že vzhledem k věku vozu jde z hlediska bezpečnosti o jednu z nejlepších koupí. To samé platí o poškození při menších nehodách, kdy se skutečně ukáže mohutnost tohoto auta. Volitelnou výbavou byl i stabilizační systém.

Výbava a její poruchovost

Podstatnější výtku lze mít k základní výbavě, kterou v našich krajích potkáváme bohužel nejčastěji. Neobsahuje prakticky nic a musíte se spokojit pouze s posilovačem řízení, ABS a centrálním zamykáním – to je v podstatě vše. Okénka na kličky, absence klimatizace, bez vyhřívaných zrcátek a dalších základních věcí, o komfortu nemluvě. Doporučuji tedy hledat a hledat, dokud nenarazíte na zajímavější kousek. Většinou se jedná o vozy dovezené ze sousedního Německa, kde je pochopitelně větší výběr a lepší nabídka. Tento způsob pořízení lze pouze doporučit – auto si z Německa dovézt, nebo alespoň koupit auto někým jiným dovezené. Němci jsou poctivější, pečlivější a v neposlední řadě také bohatší, takže máte větší šanci najít ten správně zachovalý kus, jaký hledáte a to ještě za mnohem příjemnější cenu. To se povedlo i mně a po dlouhém hledání jsem nakonec objevil slušně vybavený sedan s dvouzónovou klimatizací, černou kůží, velkým BC (board computer) a především v naprosto perfektním stavu i přes najetých 300tisíc kilometrů a 16ti letou minulost… měsíc před mojí koupí dovozený právě z Německa.

Mezi příplatkovou výbavou se dají nalézt i opravdové perly (samosklápěcími zrcátky počínaje anebo parkovacím asistentem konče). Na svou dobu se jednalo opravdu o skvěle vybavené auto – pokud si majitel připlatil a nespokojil se s jednoduchým základem. Velmi doporučuji najít si auto s tzv. „velkým BC“. Jedná se o palubní počítač umístěný vedle rádia. Nejlevnější verze neměly žádný, poté následovaly ještě tři stupně – malý, který ukazuje hodiny a teplotu, střední s několika  doplňkovými funkcemi jako předpokládaný dojezd, průměrná rychlost atd. Nakonec byl velký, který obsahuje množství velmi užitečných funkcí, ze kterých lze vyzdvihnout především nastavitelný omezovač rychlosti a možnost zakódování startování – pokud nezadáte řidičem vybraný kód a pokusíte se 3× za sebou nastartovat, začně E34ka troubit. To samé při pokusu o vyjmutí baterie nebo otevření motorového prostoru. Velmi užitečná věc, kdy funkce velkého BC E34ky nemá ani většina dnešních automobilů.

S vyšší výbavou samozřejmě přibývá množství možných poruch. Častým problémem bývá zlobení klimatizace, což je také můj problém. V tomto směru lze pouze doporučit kontrolu ještě před koupí, oprava se může výrazně prodražit. Problémy bývají i s centrálním zamykáním, kdy platí to samé – při sebemenším náznaku problému raději nechat zkontrolovat před koupí.

Co se koroze týká, BMW je na tom standartně dobře. Kritická místa se nachází na boku automobilu nad zadním nárazníkem, zadní SPZ a na vnitřní straně dveří. Ve srovnání s konkurencí ale E34 rezne minimálně a určitě se není čeho bát. Za velkou výhodu považuji množství a ceny náhradních dílů nacházejících se na trhu. Kolem automobilky BMW existuje množství organizací a fanoušků, není tedy problém sehnat téměř jakýkoli díl za příjatelnou cenu. Důkazem budiž moje originál BMW 16" kola za 1400Kč. Dokonce lze sehnat celá auta na díly od zhruba pěti tisíc korun výše. U těchto starších modelů nelze doporučit využití služeb oficiálního BMW servisu, protože pak nové díly vyjdou na tyto vozy extrémně draho, nemluvě o práci.

Závěr

S E34kou jsem velmi spokojen a rozhodně neplánuji žádnou změnu. Ceny se v dnešní době pohybují v rozmezí od neuvěřitelných 15.000Kč do zhruba 70-ti tisíc za sedan, 25.000Kč až 90 tisíc za verzi Touring. Za tyto peníze si můžete mimo jiné pořídit například Škodu Felicii, Ford Escort, Mazdu 626 nebo starý Passat. Avšak ani jedno z těchto aut nemá ambice se E34ce přiblížit, natož vyrovnat. U levnějších možná stojí za úvahu E30 – trojková řada ze stejných let, u dražších zase E36 – trojková řada o generaci výše, mimochodem nejrozšířenější BMW v České Republice. Ani jedna z nich ale za srovnatelné peníze nenabídne tolik, především z hlediska výbavy a komfortu. Naopak velmi zajímavou možností je E32 – sedmičková řada již od 20.000Kč. E34 doporučuji vyhledávat s cenovkou okolo 40–60 tisíc.

Moje E34 stála 52.000Kč a zatím jediná investice byla výměna kompletních brzd (8.000Kč) a oprava hadice sání motoru a stěračů (700Kč). Do budoucna bude třeba dále vyměnit výfuk a opravit klimatizaci. Za cenu do 70.000Kč tedy naprosto skvělé, spolehlivé a na své stáří krásné auto, které nemá ve třídě konkurenci. E34 nabízí sportovní jízdu, skvělý podvozek, vynikající jízdní vlastnosti i pohodlí, komfort a spolehlivost. Prostě radost z jízdy!

Plusy:

  • nadčasový design
  • skvělé motory, výkon i spotřeba
  • komfort a jízdní vlastnosti
  • levné díly, spolehlivost
  • radost z jízdy
  • výdrž motorů bezproblémů až 500.000 Km
  • minimální koroze
  • nové motory a facelift odstraňující značné množství nedostatků

Mínusy:

  • menší nabídka dobře vybavených verzí
  • často kriminální minulost, častý cíl zlodějů
  • hodně aut ve špatném stavu po špatných majitelých – nutnost vybírat
  • nepříliš veliká obratnost, velký volant bez faceliftu
  • zpětná zrcátka bez faceliftu – značný mrtvý úhel
  • hodně rozšířený model, ztrácí vyjímečnost

Autor: Michal Čáp

 

—————

Zpět