shadou


BMW 5 (1988 - 1996)

29.04.2010 06:17

Starší modely BMW se těší pozornosti především mezi mladšími řidiči. Patří k nim i vozy řady 5 uvedené pod interním označením E34.

Nový sedan řady 5 spatřil světlo světa v roce 1988. Automobil s interním označením E34 vyjel s pěti zážehovými šestiválci. Nejsilnější z nich o objemu 3,6 litru a výkonu 232 kW pohání sportovně

pojatý model M5. V roce 1989 byla nabídka pohonných jednotek rozšířena o přeplňovaný vznětový motor 2.4 td/85 kW.

Kombi Touring přišlo do prodeje o dva roky později., objevil se i model s pohonem všech kol. Pod kapotu se nastěhoval také nový šestiválcový turbodiesel 2.5 tds/105 kW, v prosinci dostal model M5 motor o objemu 3,8 litru a výkonu 250 kW.

Další významné události v životě této generace BMW 5 nastaly v roce 1992. Řadové zážehové šestiválce totiž dostaly proměnné časování ventilů VANOS. Provedení M5 vyjelo i ve verzi kombi, vyrobeno bylo však jen 890 kusů. Uvažovalo se také o kabrioletu M5, do sériové výroby

se ale nedostal. Vůz je vystaven v muzeu automobilky.

Rok 1993 přinesl modernizaci a drobný facelift. Slabší turbodiesel byl nahrazen novým 2.5 td/85 kW. Uveden byl také čtyřválec 1.8 8V/85 kW a to pod označením modelu 518i. Následující rok dostal sportovně pojatý vůz M5 výkonnější brzdy

a novou šestistupňovou převodovku. V roce 1996 byl sedan E34 nahrazen vozem nové generace s označením E39. Kombi se vyrábělo o rok déle.

 

Za volantem

Interiér „pětkového“ bavoráku nabídne solidní prostor a dobré pohodlí. Palubní deska nevypadá

zle, ale konstrukční stáří rozhodně nezapře. Sedadla
potěší pohodlím, můžeme jim však vytknout slabé boční vedení těla v zatáčkách. Zavazadelník disponuje objemem 460 litrů. Kombi zaujme praktické motoristy velkou nosností a možností tahat těžké přívěsy. Brzděný může být až o hmotnosti
1900 kg! Automobil má klasickou koncepci, tedy motor vpředu a pohon zadních kol. Jízdní vlastnosti jsou ale i na dnešní dobu opravdu dobré.

Kdo chce „é-třicetčtyřku“, měl by hledat mezi vozy vyrobené po modernizaci v roce 1993. O rok dříve totiž dostaly zážehové šestiválce systém proměnného časování ventilů VANOS, a tím došlo ke zlepšení

výkonů při nižší spotřebě. Při modernizaci pak bylo nahrazeno plastové vodní čerpadlo
a na jeho místo přišlo odolné ocelové. Odlamující se plast byl totiž příčinou přehřívání.

Ze zážehových motorů je naším tipem šestiválec 2.5 24V/141 kW (verze 525i), který má dostatek sil. Špatně na tom není ani dvoulitr o výkonu 110 kW (520i), ale spotřebou se prakticky vyrovná silnějšímu agregátu. Kromě toho se častěji potýká s vadnými cívkami zapalování. Slabší pohonné jednotky mají s těžkým BMW dost práce a silnější si nechají odpovídajícím způsobem zaplatit. Kdo si může dovolit investovat do paliva více, neudělá špatně, pokud sáhne po verzi 540i nebo sportovně laděné „em-pětce“. Jízdními výkony si vás tyto modely získají řidiče velice snadno.

Zastaralý turbodiesel 2.4 td/85 kW je nevýkonný a méně spolehlivý. Známé jsou problémy s praskáním těsnění pod hlavou i hlavy motoru. Mnoho majitelů vyčítá častý výskyt poruch i novějším vznětovým jednotkám 2.5 td/85 kW a 2.5 tds/105 kW. Pokud se ale k těmto motorům chováte slušně, nenutíte je k atletickým výkonům už za studena (zahřátí asi po 15 km) a před vypnutím agregátu necháte zchladit turbo, pracují většinou dobře. Kdo tyto jednoduché rady ignoruje, musí počítat s odpovídající „odměnou“. Kromě toho, že se s ním rozloučí turbo následkem nedochlazování, může se velice snadno stát, že praskne hlava motoru (pokud agregát před svižnou jízdou nezahřejete). Pokud slyšíte klepání zespodu motoru, které při sešlápnutí spojky ztichne, jde o opotřebený dvouhmotový setrvačník.

Jedinou dobrou volbu pro zájemce o turbodiesel představuje nejsilnější jednotka ve verzi 525tds. Výkon 105 kW je dostatečný, a pokud je motor v rozumném stavu, potěší i slušnou spotřebou. Častěji se u něj objevují potíže s vadným palivovým čerpadlem. Potíže tohoto rázu většinou prozrazují obtížné starty po zahřátí motoru. Mnoho vozidel trápí také problém s padáním nafty a následným zavzdušňováním palivové soustavy od řídicího vstřiku. Auto pak dlouho startuje za studena, protože musí natáhnout palivo až z nádrže.

 

Časté závady

Známé jsou vůle na zadní nápravě i v uložení horních tlumičů. Někteří majitelé naříkají, že právě uložení tlumičů

musejí často měnit. Pokud má totiž vozidlo opotřebované silentbloky zavěšení nápravnice, dochází při ubírání a přidávání plynu k jejímu nepatrnému pohybu, a tím právě vznikají vůle v horním uložení tlumičů. Pro vyřešení problému je nutné rozebrat nápravu a vyměnit všechny vadné silentbloky. Některé vozy se potýkají také s praskáním zadních pružin.

Vyskytuje se koroze výfuku i karoserie a podvozku. Pokud je slyšet klapot na vršku motoru, jde o zanesená hydraulická zdvihátka ventilů. Vibrace vycházející ze středu vozu ukazují na špatné vyvážení pneumatik

(BMW je v tomto směru hodně citlivé). Důvodem může být i opotřebené středové uložení kardanu, případně zničená Hardy spojka.

 

Motorizace

Zážehové motory: čtyřválec 1.8 8V/85 kW, řadové šestiválce 2.0 12V/95 kW, 2.0 24V/110 kW, 2.5 12V/125 kW, 2.5 24V/141 kW, 3.0 12V/138 kW, 3.5 12V/155 kW, 3.6 24V/232 kW, 3.8 24V/250 kW a vidlicové osmiválce 3.0 32V/160 kW, 4.0 32V/210 kW.

Vznětové motory:2.4 td/85 kW, 2.5 td/85 kW, 2.5 tds/105 kW.

Milan Jirouš autoweb

—————

Zpět